10 ابزار برای بهبود خلاقیت دانش آموزان
نوشته شده توسط : استاد سلام

خلاقیت یک فرایند است و شما میتوانید به کمک یک سری ابزار خلاقیت دانش آموزتان را بهبود دهید.

"خلاقیت به معنی شکستن الگوهای موجود به منظور داشتن یک نگرش متفاوت به همه چیز است"

برای من بارها پیش آمده که برای نوشتن یک پیش نویس خوب 2و3 یا حتی تعداد بیشتری مدل پیش نویس دارم. در واقع میشه گفت بهترین نوشته ها و متن ها  از پیش نویس ها و چک نویس ها بوجود اومدن. خلق یک مقاله نیازمند تحقیق و جست و جوی خیلی زیاد راجع به چیزی که ما میخوایم منتقل کنیم و چیزی که میخوایم مخاطب بشنود،است.

خلاقیت فقط در هنردیده نمی شود.میتواند در طراحی مهندسی، طراحی سیاسی، حل مسئله، طراحی بازی و برنامه ریزی پدیدار شود.مثل تبدیل یک ایده به یک مجسمه یا حتی نوشتن یک پیش نویس برای یک طراح یا نویسنده. در حین فرآیند تکرار زیاد باعث بهبود ایده ویا بهبود نتیجه عملی ایده بشود.

میرسیم به یک باور کاملا اشتباه "خلاقیت یک توانایی ذاتی است و فقط در بعضی افراد وجود دارد و باقی مردم مقدار کمی از آن بهره مندند"!!!! صاحب این افکار معمولا مردمی با اعتماد به نفس خیلی پایین هستند.

در واقع دسته ای از مردم هستند که ناخودآگاه می توانند فکر خلاقانه ای داشته باشند درست مثل ورزشکاران با استعداد، دانشمندان و معلمان. اما مطالعه هدفمند و تمرین میتواند خلاقیت هر آدمی را گسترش دهد.

"خلاقیت یک فرآیند داشتن ایده های ناب است که ارزشمندند. این یک فرآیند است و تصادفی نیست."

خلاقیت یک فرآیند منعطف است.گاهی اوقات بهترین راه نوآوری جست و جوی ممتد و بی نتیجه است،اولین، دومین یا حتی ان امین پیش نویس هم چیزی نیست که شما میخواهید. این یک فرآیند نامنظم است. در مرحله ی عمل، ما اساس یک محصولی که ناگهانی خلق شده را پیدا می کنیم.

جعبه ابزار خلاقیت

در اینجا تعدادی ابزار برای خلاقیت دانش آموزان داریم. با تمرین این تکنیک ها، دانش آموزان خودشان متوجه می شوند که کجا و چگونه از آن ها استفاده کنند.

1.منتظر اولین ایده خارق العاده نباشید.

به خلق ایده ادامه دهید تا جایی که حداقل به 3 ایده با قابلیت اجرا برسید. سایت ها و پلت فرم هایی وجود دارند که میتونید در آن ایده هارا ثبت کنید و با گفت و گو پیرامون ایده ها میتوانید  به گسترش ایده یا حتی ایده های جدید برسید. مثل Chalk Talk 

2.پیش نویسی و تجدید نظر چندباره در ایده، کانسپت، راه حل و یا محصول

از نقطه نظرات مختلف مانند مخاطبان ،فرهنگ، حامیان و مخالفان ایده خود را ویرایش کنید.

 

3.در بحث های سازماندهی شده شرکت کنید.

مکالمه های با عکس العمل های کاربردی میتواند راهبرد ایده های نو باشد.میتوانید ازSpider Web (Harkness) Discussions برای یافتن فیدبک ها استفاده کنید.

4.خطایابی در دوره های آزمایشی.

پیداکردن خطاها و کمبودها شانس طراحی بهتر رو برای شما محیا میکند و حتی ممکن است به مسیرهای بهتری هم دست پیداکنید.

5.ایده یا محصول را برای مدتی، به هدف بازیابی، کنار بگذارید.

یک روز رو اختصاص بدید که یک کار دیگر غیر از کارهای مربوط به ایدتون رو انجام بدید مثلا اگر مدرس زبان هستید اون روز تدریس زبان انگلیسی را انجام بدید با این کار هم استراحت کردید و هم با انرژی و نگرش جدیدی به موضوع برمیگردین. بعد از انجام این کار نتیجه خیلی بهتر میشود.

6.یک پرتفولیو تهیه کنین.

همه ی چک نویس ها و پیش نویس ها و مدل های تمرینی رو در یک پوشه نگهدارید چون در آینده به یک الهام برای کارهاتون تبدیل میشن.

7.استفاده از مطبوعات و مجلات

با مجلات کوچک که برای یک دانشمند، نویسنده، ریاضی دان یا مهندس است شروع کنید. ایده در یک لحظه ایجاد می شود.از آنجاییکه دانش آموزان متن های مختلف جالب رو یادداشت میکنند و با ایجاد ارتباط بین این نوشته ها میتوانند به یک ایده ناب برسند.

8.برای یادگیری ایده های جدید تحقیق و جست جو کنید.

خارجیا میگن we don’t know what we don’t know شاید خیلی بدیهی باشد اما این جمله ساده نشانگر امر مهم تحقیق برای عمل به هر ایده است.تحقیق به علم و اطلاعات دانش آموزان عمق مبخشد و راه های جدید فکر کردن رو به شما آموزش میدهد.

9.از همکلاسی ها و همکاران خود انتقاد کنید.

سیستم های ثبت بازخورد نوشته ها و طرح ها برای دانش  آموزان راه مفیدی است تا افکار و ایده های خودشون رو بروز دهند، بازخورد بگیرند و به راه استفاده از این نظریات در کارهایشان دست یابند. برای شروع گالری ها و خیریه ها عالی هستند.

10.پازل و معما حل کنید تا به مغزتان تمرین فکر کردن متفاوت بدهید.

استفاده از بازی های معمایی گروهی برای دانش آموزان ،آنها را در راه استفاده از ابزار خلاقیت و تفکر ناب که در ذاتشان است قرار  می دهد.

 

توانایی های خلاقیت دانش آموزان خود را با استفاده از 2 یا 3 مورد از این ابزار بهبود بخشید.دوره های آموزشی ، دانش آموزان خود را آماده پذیرش و تطابق با این ابزار می کنند.آنها میتوانند به راحتی راهی را که مناسب نیازشان است انتخاب کنند.

اجرای آزمایش های تجربی در شرایطی که از هدف انجام پروسه بی اطلاع باشید بسیار مشکل است. جست وجو در مقالات زمانی که هیچ اطلاعی از مهارت های جست وجو علمی ندارید کاری طاقت فرساست. داستان درباره خلاقیت هم همین گونه است.

خلاق بودن نیازمند توسعه ی ابزار است. خلاق بودن به معنی آن است که یک نفر بتواند در تواناییهایش جست و جو کند و استراتژی های تمرینی خود را امتحان کند و اگر شکست بخورد میتواند از مهارت های دیگرش استفاده کند.دانش آموزان میتوانند با استفاده از این جعبه ابزار استقلال خود را بدست بیاورند. "شروع کردن" مهم ترین قدم برای بهبود خلاقیت است. قابل توجه مادر پدر های عزیز استاد سلام مرجع تدریس خصوصی دوره های خلاقیت بچه ها را برگزار می کنند و شما می توانید با خیال آسوده فرزندان خود را ثبت نام کنید.





:: برچسب‌ها: تدریس خصوصی , دوره های آموزشی , کلاس آنلاین , هزینه تدریس خصوصی ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 مهر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: